1. پس از هجوم مغولان به ایران چه کسانی با به جان خریدن خطرهای زیاد به مغولان نزدیک شدند؟
دانشمندان و بزرگان ایرانی
2. چرا پس از هجوم مغولان، بزرگان و دانشمندان ایرانی به مغولان نزدیک شدند؟
آنها می کوشیدند که خوی خشن و ویرانگر بیابانگردان مغول را مهار کنند و مانع خونریزی بیشتر شوند. بزرگان ایرانی همچنین تلاش می کردند که مغولان را با فرهنگ و تمدن ایرانی-اسلامی آشنا کنند و راه و رسم کشورداری را به آنان بیاموزند.
3. خواجه نصیرالدین طوسی که بو
سلام ، با نام من کپی مجاز است در غیر اینصورت حلال نیست.
امروزه نوشتن از خان بزرگ بسیار سخت هست چون این رسم تاریخ است که «از چهرههایی سفید کاملا سیاه بسازد و از چهرههای سیاه متأسفانه سفید » .
تنها برای اطلاع رسانی شیعیان عزیز این را بگویم که بعداز مختار ثَقفی ، اولجایتو خان کبیر مغول بود که اعلام رسمیت شیعه کرد و در هزارستان اکثر مغولهایی را که با دیگر اقوام ممزوج و مزدوج شده بودند را به دین اسلام در مذهب شیعه گرایش دادند ، همچنان هم هزاره
مغولان در پیشروی های خود در مناطق کردنشین (در ترکیه امروزی)به دره اى سرازیر شدند که نزدیک طنزه بود و آن جا را وادى القریشیه مى خواندند که در آن قومی از کُردهای مسمی به قریشی ساکن بودند قریشیه آب هاى روان و باغهاى بسیار داشت و راهى که بدان جا می رسید باریک و سخت بود مردم قریشیه با مغولان جنگیدند و آنان را از پیشروى باز داشتند و از زادگاه خویش دفاع کردند. از هر دو سو مردان بسیارى کشته شدند و در نتیجه پایدارى و ایستادگى مردم قریشیه، مغولان
منابع تاریخى حکایت دارد، که مغولان در هنگام غذا به هیچ وجه حفظ آداب نظافت را نمى کردند. به هریک از حاضران یک قطعه گوشت داده مى شد و او آن را با دست و اغلب بی آن که به قطعات کوچکتر تقسیم کند، مى خورد.
بریدن گوشت، حتى وقتى که میزبان آن را در اختیار مهمان مى گذارد، مجاز نبود و به طورى که ناظران گزارش داده اند، خوردن گوشت به این صورت همراه با ناملایمات فراوان بود. مقدار گوشتى که مصرف نمى شد، معمولا براى زمان هاى بعد در درون خیکى جاى مى گرفت.
مغولان
مغولان در سرزمینهایی که تصرف و اشغال میکردند فقط اقلیت کوچکی را تشکیل میدادند ؛ هرگونه نرمی و ملایمت برای ایشان مصیبتبار و بدفرجام میبود ، برقراری حکومتِ وحشت ، هرچند نفرتانگیز اما [برای آنها] ضرورتی نظامی بود . بهعلاوه باید به یاد داشت که چنگیزخان امپراطوری بزرگی را پایهگذاری کرد که در زمان حیاتش آرامش تاتاری بر آن حاکم بود و چنانکه گفتهاند در قلمرو او زنی با کیسهی پر از طلا میتوانست از اینسو به آنسو سفر کند بیآنکه
اما در سال ۱۲۳۸ میلادی (۶۳۶ هجری) مغولان به فرماندهی درخشان سوبوتای ، این جنگاور پیر ، برای بار دوم ناغافل به باختر تاختند . روسیه نخستین ضربه را خورد . مسکو که در آنزمان شهر کم اهمیتی بود در همان سال سقوط کرد ، دو سال بعد منگو و باتو ، نوههای چنگیزخان ، کیف بزرگ را تصرف و غارت کردند . در اوایل بهار سال بعد ، اردوی زرین با استفاده از تاکتیکهایی که برای باختر ناآشنا بود از گذرگاههای کارشات عبور کرد . لهستانیها و شوالیههای تیوتون که به کمک
1. مغولان از چه اقوامی بودند و در کجا می زیستند؟
مغولان از اقوام بیابانگردی بودند که در سرزمین مغولستان واقع در شمال چینو جنوب سیبری می زیستند.2. شیوهی زندگی مردمان مغولستان چگونه بود؟
آب و هوای سرد و خشک منطقه، موجب شده بود که آنها شیوه ی زندگی کوچنشینی و دامداری را برگزینند.3. چرا قبایل مغول به غارت یکدیگر و همسایگان روی آوردند؟
قبایل مغول تا پیش از چنگیز خان پراکنده بودند و حکومتی نداشتند. این قبایل به سبب افزایش جمعیت و کمبود مراتع ناگزی
همانطور که از اسم پیداست ، رمان تاریخی نوشته میشود و در حین نوشتن مطالعه نیز می کنم، تا بتوانم بهتر بنویسم. توجه کنید که احتمال دارد از عنصر خیال نیز در نوشتن آن مورد استفاده گردد.
نظرات مطابق با مطلب پاسخ گفته می شود.
از شرق شروع میکنم تا به غرب!
از مغولان چطور است ؟
وسقمی لا یشفیه الّا
طبک.
درد و مرضی که به جونم
افتاده رو جز تو کسی نمیتونه
طبابت کنه.
آن مریضی غرق شدن
در استخر آمال و آرزوهایی
که تمومی نداره.
آن درد اعتیاد به فضای مجازی.
آن جراحت و زخم قلب
دور افتاده از تو.
آن روان پریشان
آن روح آسیب دیده.
خدایا کمکم کن.
رستوران آمال ویلا
یکی از بهترین رستوران هایی که در شهر بنتوتا وجود دارد رستوران آمال ویلا می باشد که دارای منوی غذایی بسیار متفاوت و دوست داشتنی است.از ویژگی های رستوران آمال ویلا در سریلانکا وجود انواع غذاهای متفاوت است یعنی دارای غذاهای دریایی و انواع غذاهای کلاسیک می باشد.در رستوران آمال ویلا از مواد غذایی بسیار تازه و خوشمزه استفاده می کنند.محیط رستوران آمال ویلا به صورتی طراحی شده است که برای مهمانان فضای راحت و دنجی ایجاد کند.طعم غذ
سلام
قبل از بررسی :
چقدر ساده لوحانه است اگر مغولان را که بزرگترین امپراتوری جهان را تأسیس و اداره کردند را بی مقدار و سبک مغز بشماریم. یا اینکه فکر کنیم ؛ مغولان هیچ چیزی نداشتند. امروزه بسیار تاریخ مغولان سبک شمرده میشود ولی از اتفاق آنکه کلید مهمات همهی دورانهای بعداز مغول در خود مغولان نهفتهاست. بسیاری مغولان را وحشی و شراب خوار میشمارند در صورتیکه تمامی دَوار گذشته همین بودند.
می توانید تحقیقی در مورد قبل از مغول تا صفویه و عثمان
فهمیدهام که زندگی بیرحم است و دعاها ، زجهها ، گریهها ، خدانکنهها ، امیدها و آمال ما ذرهای در این بیرحمی خللی وارد نمیکند ، زندگی همچنان میتازد و میتازاند و ما با دستآویزهای کودکانهای مثل عادت و تقدیر و سرنوشت این لجنزار تباه را مسخرهتر میکنیم. چقدر ضعیف و حقیریم وقتی سپر میاندازیم و میفهمیم که هیچ چیز نیستیم ، هیچ چیز ، جز یک تسلیم شده در برابر تمام آنچه که از توان و قدرت ما بیرون است ، که اینها غالبا همان مهمترین و جانکا
توی شهر که قدم میزنی از کنار هزارن آدم رد میشی، آدمایی که هر کدوم کتابی واسه خودشون هستن با هزار داستان متفاوت با هزارن آمال و آرزو، کاخ آرزوهایی که شاید شروع نشده فرو ریخته و یا نصفه و نیمه رها شده، بعضیاشونم تکمیل شده.
داری قدم میزنی، چشمت بافت شهر رو زیر و رو میکنه،
ادامه مطلب
به نام خدای مهدی عج
امام خمینی ره:
ما امروز دورنمای صدور انقلاب اسلامی را در جهان مستضعفان و مظلومان بیش از
پیش میبینیم و جنبشی که از طرف مستضعفان و مظلومان جهان علیه مستکبران و
زورمندان شروع شده و در حال گسترش است، امیدبخش آتیه روشن است و وعده
خداوند تعالی را نزدیک و نزدیکتر مینماید. گویی جهان مهیا می شود برای طلوع آفتاب ولایت از افق مکه معظمه و کعبه آمال محرومان و حکومت مستضعفان.» (صحیفیه نور امام،ج17،ص480)https://farsi.rouhollah.ir/library/sahifeh-imam-khom
مغولان علی رغم إعمال حداکثر خشونت و خون ریزی، در سراسر مسیر خود، بارها با مقاومت ملی، مردمی و حتی فردی روبرو بوده اند، اما اسکندر با سپاهی اندک، سراسر امپراتوری پرهیاهوی هخامنشی را، بدون مواجهه با مقاومت ملی، پیش از سقوط مرکز امپراتوری در نوشت، و پایتخت هخامنشیان را به آتش کشید و همچنین است تسلط اعراب که با نیرو و توان و تجربه ناچیز نظامی، امپراتوری عظیم ساسانیان را، باز هم بدون برخورد با مقاومت ملی در نوردیدند.
این غزل در پائیز 86 و فی البداهه در جلسه ی جشن امام رئوف سروده شده است :
هست میلاد گرانقدر رضا ، شاه هدی
بلبلان رقص کنان چهچهه زن پر ز نوا
خرّم از یمن وجودش همه ی دشت و دمن
گوئیا فصل بهار است به هنگام شتا
آنکه ثامن به حجج هست و شه کشور دل
راضی حکم خداوند و مسمّی به رضا
آستان حرمش مأمن هر فرد غریب
ضامن آهو و سلطان غریب الغربا
مشهدش کعبه ی آمال همه تا به ابد
خاکبوس حرمش ماه به هنگام مساء
اختر و ماه و خور و جمله تمام افلاک
در طرب زآمدنش جمله به صد شور
رفتار دولت انگلیس در عدم صدور روادید برای ورزشکار ایرانی، رفتاری ناجوانمردانه بود. جالب آن که درست در همان وزن نیز کشور میزبان توانست به مدال دست پیدا کند.
ندیدم آنهایی که غرب را کعبه آمال خود دانسته و آزادی و حقوق بشر را در نگاه به غرب می جویند واکنشی به این اقدام خباثت آلود انگلیس نشان بدهند.
خب یه وقتایی هست تو قنوت نماز، تو دلت ، تو سجده هایی که میری یه عباراتی میاد تو ذهنت واقعا حس خوبی بهت میده.
مثلا عبارتی مثل:
الهی و ربی من لی غیرک ...
یا من علیه معولی ...
یا خبیرا بفقری و فاقتی ...
یا غایه آمال العارفین ...
و ... .
امروز یه عبارت زیبا و دلنشین دیگه دیدم. داخل کتابخونه نشسته بودم که قبل اذان مغرب، بلندگو مسجد شروع به قرآن پخش کردن کرد. این آیه رو خوند:
کلُّ مَنْ عَلیها فَان وَ یبقَی وَجْهُ رَبَّک ذوالجلالِ والاکرامِ
هر که روی زمین است
نویسنده و محقق : اشکان ارشادی
اویغورها در ۷۴۴ میلادی خودی نشان دادند و حاکم بلاقطع خاقانی شدند ، ولی برخی منابع آنان را اوغوزها و برخی تنها در کنار رود سلنگا ذکر کردهاند که بعدها در چین و ختن و کاشغر و ختن و.... پراکنده شدند. و یا آنان را مفلسانی خوانده اند که همراه اغوزلر به فروش زین و سپر می پرداختهاند.
کلهم غلط است اگر فکر کنیم ترکمنها و اویغورها در این مکان نبودهاند. چون اویغورها بودند که دین مانی را حمایت کردند و امروزه بسیار منابع از
درنمازجمعه جاری چشمه سار وحدت است/آن شکوه مردمانش صدنشان عزت است/میگشاید راه حق راتا سپهرآسمان/بارش هرظهر جمعه باسحاب رحمت است/هم ثواب حج وعمره هم تجلی حضور/بردل اهل بصیرت خودنمادبرکت است/دشمنان راخوارورسوامیکند هرخطبه اش/پیش چشم اهل عالم یک نشان هیبت است/وصل می سازدمصلی تاعروج بندگی/یاورخوب ولایت با ترازهمت است/میشود گنج فضیلت درتمام عرصه ها/ملجاء شیعه همیشه درزمان غیبت است/هرنمازجمعه دارد انتظارمهدوی/چونکه آمال تمام شیعیان وبعثت است/
دامنۀ ایران
۷۲۵۶
متن نقلی: «دریای مغولها آرام سرریز میکند. تمام تپه و تمامی دشت از مغول سیاهی میزند. آنها بیشمارند و صدای سم اسبانشان رعد و زلزله است. آنها تمام سلاح میآیند و از هجوم انبوهشان زمین با غرشی کر کننده میلرزد.» این بخشی از فیلمنامه «عیار تنها» نوشته «بهرام بیضایی» است که حمله مغولان را نشان میدهد. لشگر آنها به قدری ترسناک بود که جمله «مغولها میآیند» ۸۰۰ سال پیش ترسناکترین خبری بود که به یک آبادی در ایران م
دامنۀ ایران
۷۲۵۶
متن نقلی: «دریای مغولها آرام سرریز میکند. تمام تپه و تمامی دشت از مغول سیاهی میزند. آنها بیشمارند و صدای سم اسبانشان رعد و زلزله است. آنها تمام سلاح میآیند و از هجوم انبوهشان زمین با غرشی کر کننده میلرزد.» این بخشی از فیلمنامه «عیار تنها» نوشته «بهرام بیضایی» است که حمله مغولان را نشان میدهد. لشگر آنها به قدری ترسناک بود که جمله «مغولها میآیند» ۸۰۰ سال پیش ترسناکترین خبری بود که به یک آبادی در ایران م
یاسا در مغولی به معنای حکم و فرمان و نیز مجازات و تنبیه است . در متون منثور تاریخی عهد مغول و تیموری ، ترکیبات اسمی و فعلی و وصفی آن فراوان دیده میشود که از آنجمله میتوان به : یاسانامه ، به یاسا رسیدن ، یاسا فرمودن ، یاسا نوشتن و ... اشاره کرد که بسیاری از این گروهِ واژگانی از نظر معنا و مفهوم با یکدیگر نزدیک و مترادف هستند اما ترکیبات آنها با تنوع و تکثر بکار رفته است .
از ماندگارترین ترکیبات یاسا "به یاسا رسیدن" به معنی اعدام شدن است . قانون
دامنۀ ایران
۷۲۵۶
متن نقلی: «دریای مغولها آرام سرریز میکند. تمام تپه و تمامی دشت از مغول سیاهی میزند. آنها بیشمارند و صدای سم اسبانشان رعد و زلزله است. آنها تمام سلاح میآیند و از هجوم انبوهشان زمین با غرشی کر کننده میلرزد.» این بخشی از فیلمنامه «عیار تنها» نوشته «بهرام بیضایی» است که حمله مغولان را نشان میدهد. لشگر آنها به قدری ترسناک بود که جمله «مغولها میآیند» ۸۰۰ سال پیش ترسناکترین خبری بود که به یک آبادی در ایران م
١. امپراتوری استعماری بریتانیا (در دهه ١٩٢٠ م) ١٣٠٠٠٠٠٠ مایل مربع
٢. امپراتوری مغولان (در ١٢٨٠ م) ١٢٧٥٠٠٠٠ مایل مربع
٣. امپراتوری روسیه تزاری (در دهه ١٨٦٠ م) ٨٨٣٣٠٠٠ مایل مربع
٤. امپراتوری استعماری اسپانیا (در دهه ١٧٩٠ م) ٧٥٠٠٠٠٠ مایل مربع
٥. خلافت اموی (سده ٨ م) ٥٨٠٠٠٠٠ مایل مربع
٦. امپراتوری یوآن (حکومت مغولان در چین) (سده ١٤ م) ٥٤١٧٠٠٠ مایل مربع
٧. امپراتوری کینگ (امپراتوری منچو) (اواخر سده ١٨ م) ٥٠٠٠٠٠٠ مایل مربع
٨. امپراتوری استعماری فرانسه
مغولان چون شهر خوارزم را بگرفتند و خلق را از شهر به صحرا آوردند، چنگیزخان فرمان داد، تا زنان را از مردان جدا کنند، و آنچه از عورات(زنان) ایشان را در نظر آمد نگاه داشتند و باقى را گفتند، تا دو فوج شوند و همه را برهنه کردند، و گرداگرد ایشان ترکان مغول شمشیرها برکشیدند .
چنگیز بفرمود : هر دو فریق را که در شهر شما جنگ مشت نیکو کنند، فرمان چنان است که از هر دو طرف عورات (زنان) جنگ مشت کنند، آن عورات مسلمانان با چنان فضیحتى مشت درهم می گردانیدند، یک پا
چنگیز خان مغول در پیشروی به سوی ایران به شهر بامیان رسید اما ساکنان آن مقاومت کرده و با تیر و منجنیق با مغولان جنگیدند، در این جنگ خونین به ناگاه تیری بر پسر جغتای که محبوب ترین نواده چنگیز بود اصابت کرد و او را هلاک نمود چنگیز خان چون شهر را بگشود دستور داد
«هر جانور که باشد از اصناف بنى آدم تا انواع بهائم تمامت را بکشند و ازیشان کس را اسیر نگیرند و تا بچّه در شکم مادر نگذارند و بعد ازین هیچ آفریده در آنجا ساکن نگردد و عمارت نکنند.» و آن را «ما
امروز بعد از اتمام آزمون استخدامی، با دوستمان تصمیم گرفتیم به تلافی تمام خوشی های نکرده مان در دوران کارشناسی، برویم دوری بزنیم و خوشمزه جاتی بر بدن بزنیم تا شاید کمی از حسرت گذشته از دست رفته کاسته شود و مرهمی باشد بر آمال چند ساله مان!
از آنجا که ظهر بود و وقت ناهار، خواستیم فقط کمی ته دلمان گرفته شود و جا برای ناهار بماند. این شد که قارچ سوخاری سفارش دادیم (دلتان نخواهد، دل ما که خواست!). بعد از کلی انتظار کشیدن، یک عدد ساندویچ جلویمان خود
این غزل در پائیز 86 و فی البداهه در جلسه ی جشن امام رئوف توسط آقای حسن سعیدی خادم خالدی سروده شده است :
هست میلاد گرانقدر رضا ، شاه هدی
بلبلان رقص کنان چهچهه زن پر ز نوا
خرّم از یمن وجودش همه ی دشت و دمن
گوئیا فصل بهار است به هنگام شتا
آنکه ثامن به حجج هست و شه کشور دل
راضی حکم خداوند و مسمّی به رضا
آستان حرمش مأمن هر فرد غریب
ضامن آهو و سلطان غریب الغربا
مشهدش کعبه ی آمال همه تا به ابد
خاکبوس حرمش ماه به هنگام مساء
اختر و ماه و خور و جمله تمام افل
نمیدانم چرا و به چه نفرینی همه گرفتار شدهایم ؟ هیچکس دست دیگری نمی گیرد و تازه سنگ جلوی پای دیگران می اندازند ، چرا ؟ آیا ما می توانیم مدعی این باشیم که « تمدن ساز بوده ایم! » خیر ، ما هیچوقت تمدن نساخته ایم و همیشه نظاره گری بیش نبودهایم. همین الان برای یک وبلاگ دسته جمعی که مرجعی شود برای همهی علوم ، هیچکس قدم رنجه نمیکند چه برسد ساخت تمدن!
مشت نمونه خوبی از خروار است.
دو دوتا ، چهارتا کنید ، آیا واقعا به جواب واقعی در زندگی رسیده اید
مردمان آهستهآهسته به خواب میروند و شب آهستهآهسته روشن میشود. خاموشان آرامآرام حجرههای خلوت و کار ترک میکنند و از راهروهای رخشان میگذرند و در کوچههای باریک شهر و در میادین نادیدنی به دیدار میرسند. خاموشان با مشعلهای خرد و بیداری در دست، به رقص برمیخیزند. خورشیدان روز و مشعلداران شب، تا چرخ بچرخد و بشر نو شود.
جامها بالا میرود و خون طرب به جوش میآید، ظلمت پیراهن میدرد و دیوان و آمال شوم و سرابهای فکر، به سردابها و سر
... صد و شصت
روز از زادروز مهرسام می گذرد و ما آنچنان به او خو گرفته ایم که انگار روزی نبوده
است که نباشد. گویی از ازل تا به ابد، از تبار ما، در دمادم لحظات مان وجود داشته
است و حضور. بدین سان، او همهنگام، دیرینه و نوظهور، بر تمام وجوه زندگی ما پرتوئی
بی بدیل گسترانیده است. همزیستی با او، پاسداری و مراقبت اش گاه بسیار دشوار و
طاقت فرسا و در عین حال شور انگیز و شگفت آور بوده است. گاهی راه گشودن به دنیای
کوچک و در عین حال فراخ اش، پیوند خوردن با گنجین
من و استادالعلما در راه میرفتیم که ناگهان گروهی از مغولان به سمت ما حمله کردند و توسط آنها محاصره شدیم.استادالعلما: حالا به نظرت چه کار کنیم؟آهسته گفتم: استاد! جیغ بزنیم؟استادالعلما: خجالت بکش.من: نه استاد فکر بد نکنید. جیغ بزنیم و موهای هم را بکشیم، فکر کنند ما دیوانه هستیم. مثل بهلول که همه فکر میکردند دیوانه است و کسی با او کار نداشت.استادالعلما: جلوی خوانندگان زشت است.من: استاد! یا مرگ یا جیغ. ناگهان استاد موهای مرا گرفت و من هم موهای
«گفت مغولان که اوّل درین ولایت آمدند عور و برهنه بودند، مرکب ایشان گاو بود و سلاحهاشان چوبین بود؛ این زمان محتشم و سیر گشتهاند و اسبان تازى هرچه بهتر و سلاحهاى خوب پیش ایشان است. فرمود که آن وقت که دل شکسته و ضعیف بودند و قوّتى نداشتند خدا ایشان را یارى داد و نیاز ایشان را قبول کرد. درین زمان که چنین محتشم و قوى شدند حق تعالى با ضعف خلق، ایشان را هلاک کند تا بدانند که آن عنایت حق بود و یارى حق بود که ایشان عالم را گرفتند، نه به زور و قوت بو
«گوستاو لوبون» از جمله خاورپژوهان بلندپایه فرانسوی است که سال ۱۸۴۱ میلادی چشم به جهان گشود و در سال ۱۹۳۱میلادی از دنیا رفت . وی مطالعات گسترده ای درباره اسلام و تمدن مسلمانان به انجام رسانده است .______. «پیامبر اسلام توانست یک هدف مقدّس و واحدی برای تمام ملتهای عرب بنا کند.... پیروان محمّد به دنبال همین هدف بود که از هیچگونه جانفشانی دریغ نداشتند و به دنبال آن، چشم طمع به بهشتی داشتند که هیچیک از متاعهای این دنیا برابری با نعمتهای بی
سوالات درس 15 مطالعات اجتماعی هشتم
سوال مطالعات هشتم درس پانزدهم
درس 15
1-مغولان که بودند ؟
اقوام بیابانگرد مغولستان ، واقع در شمال چین و جنوب سیبری بودند. آب و هوای سرد و خشک منطقه، موجب شده
بود که آنها شیوهٔ زندگی کو چنشینی و دامداری را برگزینند. قبایل مغول تا پیش از چنگیزخان پراکنده بودند و حکومتی
نداشتند. این قبایل به سبب افزایش جمعیت و کمبود مراتع ناگزیر بودند برای تأمین زندگی، به غا
بسم رب
هرچند فراق پشت امید شکست
هرچند جفا دو دستِ آمال ببَست
نومید نمی شود دل عاشق مست
مردم برسد به هرچه همت دربست
....
توی زندگیِ چه کسی همیشه همه چی سر جاش بوده؟
هر کسی رو نگاه کنیم یه جوری درگیره.. هرکسی توی یه مرحله ای..
آدم فقط میتونه خداروشکر کنه که مشمول امتحانای سختِ دیگران نمیشه..
نمی خوام برم بالای منبر و چیزایی که میدونیم بگم..
یه سری وقتا آدم مجبور میشه بزرگترِ خودش بشه.. خیلی بهتر بود که مجبور نبود
اما فعلا شرایط اینطور پیش ر
اهداف، آمال، آروزها
همه برای من ماهیت دوگانه دارند. در کسری از ثانیه از یک دریای عسل تبدیل میشوند به **pain in the a.. !!
دریای عسل رویایی است، غیر واقعی است، همه آرزوهایم غیر واقعی است. شبیه توهم هایی است که رنگ ها درهم فرو میروند، نور دیگر برایت فوتون ها نیست، نور برایت معنای عرفان و صلح و ارامش میدهد. از جنس همان توهم های سایکدلیک. **pain in the a اما واقعی است، دردی است که نمیگذارد بنشینی، بلای جانت است اگر بخواهی بنشینی یا بخوابی! آن را حس میکنی و همه
اهداف، آمال، آروزها
همه برای من ماهیت دوگانه دارند. در کسری از ثانیه از یک دریای عسل تبدیل میشوند به pain in the ass !!
دریای عسل رویایی است، غیر واقعی است، همه آرزوهایم غیر واقعی است. شبیه توهم هایی است که رنگ ها درهم فرو میروند، نور دیگر برایت فوتون ها نیست، نور برایت معنای عرفان و صلح و ارامش میدهد. از جنس همان توهم های سایکدلیک. pain in the ass اما واقعی است، دردی است که نمیگذارد بنشینی، بلای جانت است اگر بخواهی بنشینی یا بخوابی! آن را حس میکنی و همه ک
ابنبطوطه بخارا را چنین توصیف میکند : "به دست چنگیز تاتاری ملعون ... ویران گردید . اینک مساجد و بازارهای آن جز قسمت کوچکی مخروبه است و مردمِ آن در نهایت ذلت و خواری بهسر میبرند چنانکه گواهی بخاراییان در خوارزم و دیگر جاها مقبول نیست زیرا مردم این شهر در تعصب ، دعوی باطل و انکارِ حق اشتهار دارند و اکنون در بخارا کسی که چیزی از علم بداند یا عنایتی به دانش و هنر داشته باشد پیدا نمیشود ." بخارای پرشکوه که زمانی بهخاطر علم و هنر خود در سراسر آ
کرده ام بند زنجیر توان شیون رابسته ام با لب خود روزنه گُلخن رامژده مرغان گلستان که زچشم تَر مَنکرده ام کُلشن فردوس بَرین دامن راگفته ام نام دلش آهن وخوش می دانمکرده ام جُرم که تهمت زده ام آهن راتَن نرمش بُوَد آزرده ز دیبا و پَرندمُژه حور نیاید نخ پیراهن رارستگاری است نصیب دل مَسرور سکوتلازم است قطع زبان ناحیه سوسن رامی کشد هر نفسم دوست به نحوی که نَکُشتدشمنی با همه خصمی نُکُشَد دشمن رافتنه چشم تو صَد خرمن و تاب دل منخوشه خوار خوشه کجا حوصل
عیب ما ایرانیان این است که در اثر ۲۵۰۰ سال استبداد و سلب حیثیت و شخصیت،عادت کردهایم بر سر سفرههای چیدهشده و فراهمآمده بنشینیم و مشکلات و مسائل را بلای آسمانی یا توطئهی اجنبی گرفته از اتکای به خود و از اقدام و ابتکار فرار نماییم.
مردم و حتی احزاب و گروهها،انتظار و تصورشان این بود که با رفتن شاه و سقوط نظام استبدادی،چون مانع اصلی از بین میرود همهچیز درست و مطابق دلخواه خواهد شد؛ شعر معروف حافظ به صورت شعار درآمده همه میگفت
ای حضرت گل سوی گلستان گذری کن
با آمدنت فصل خزان را سپری کن
از هجر تو سیمرغ دلم مشت پری شد
این صید گرفتار قفس را سفری کن
جز حسرت روی تو دگر هیچ غمی نیست
ای مونس جان سوی گدایان نظری کن
سخت است که عاشق رخ معشوق نبیند
برقع بگشا جان من امشب خطری کن
مهدی تو بیایی غمم انجام بگیرد
با آمدنت شام دلم را سحری کن
عمر آدم بالا می رود و در همان حال رو به اتمام است و چه سرعتی دارد این چرخ گردان هستی امروز که چشمم به فهرست این دفتر افتاد فقط حقارت انسان فرصت محدو
از قیام تا انتقام...
مهدی ادامه حسین است و «انتظار» ادامه عاشورا و برآمده از آن. مهدی، فرزند حسین است و فرهنگ «انتظار» برآمده از فرهنگ «عاشورا» و انتظار حسینِ دیگری را کشیدن.
این دو پیوندی دیرین و مستحکم با یکدیگر دارند. یکی پشتوانه فرهنگی و زمینه ساز، برای دیگری است و یکی رمز «حیات شیعه» است و دیگری رمز «بقای آن». یکی رمز «قیام و به پا خاستن شیعه» است و دیگری عامل «حفظ و استمرار آن»
«مهدی» وارث عاشورا است همچنان که «حسین» علیه السلام وارث پ
پزشکی بدون کنکور
اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستین که فقط پزشکی دوست دارین، به جای درستی رسیده اید و حتما نوشته های ما را با دقت بخوانید تا درباره پزشکی بدون کنکور بدانید، کاری که میکنیم کاملن مناسب شماست، پزشکی بدون کنکورهمان عبارتی است که توضیح میدهد چطور یک مسیر را برای شما هموار و آماده عبور کرده ایم، می توانید کمی مطلب را مطالعه کنید و در این مسیر با ما همراه شوید تا به آمال و آرزوهای خود برسید، آرزو هایی که روزهایی نه چندان دور برا
آدم وقتى وارد فرنگ میشود، براى خودش کوه میسازد از آمال، قداست و برابرى ها. احساس شعف علم میکند از رهایى، آزادگى و آرامش همراه آن. اصلا جورى میپندارد که آنجا گلستان است و هرجایى غیر آن دوزخ. اما این خوشى ها پایا نیست و از همان بدو ورود کم کم آفت سختى ها به جانش افتاده و برگ هایش رو یکى یکى میخشکاند. همین که به فرودگاه قدم میگذارى، پاسپورتى را در دست میگیرى که حکم یک کشور اسلامیست، همه چیز به وضوح رنگ میبازد. از نگاه ها گرفته تا لحن سوالها، از لبخ
علی مهدوی (سردبیر)
بالاترین منصب دینی در جامعه، مرجعیت است.مرجعیت و زعامت شیعیان بخاطر جایگاه خاصی که دارد، طی قرون متمادی و از همان ابتدا دستخوش نفوذ دشمن، حرص بر ریاستطلبی و انواع آمال نفسانی بوده است؛ کما اینکه مراجع حقیقی نیز همیشه از مقام و منصب و موقعیت، فراری بودهاند. لذا این بیداری زعمای دین و بصیرت مردم بوده است که توانستند اعلم علما را بر کرسی ریاست دینی تشیع بنشانند و قوت و اقتدار مرجعیت را از هرگونه آسیب و ناهنجاری مصون نگ
به گزارش موعود به نقل از مشرق ، مصطفی روزبه بخشایش در وبلاگ خود نوشت : علاّمه طباطبایی ذیل بعضی از آیات ، پس از مطرح کردن تفسیر عقلی خود ، با توجه به روایات متناسب ، مواردی از علائم ظهور را از باب جری (1) تطبیق بر آن آیات ، منطبق می کند ؛ برای نمونه ، در آیه 54 سوره ی سبأ خداوند فرموده است :
« وَ حِیلَ بَینَهُم وَ بَینَ ما یَشتَهونَ کَما فُعِلَ بِأشیاعِهِم مِن قَبلُ »
سرانجام میان آنها و خواسته هایشان جدایی افکنده شد ؛ همان گونه که از پیش با پیروان
#مکث_امروزاگرآدم فرهیخته ای هستین و یا سواد اجتماعی تون متوسط رو به بالاست این متن رو بخونید شاید شماها بتونید رو بعضی اطرافیانتون که این جور صفحات رو دنبال میکنن تاثیر بذارید. با تشکر_پدیده ی شاخ های اینستاگرام!اگر اهل اینستاگرام باشید احتمالاً پیج ** را می شناسید. این پیج شما را با افرادی آشنا می کند که اغلب دچار اختلال شخصیت خودشیفته، نمایشی(هیستریونیک) یا مرزی و یا ترکیبی از این سه هستند. خودشیفته ها سعی دارند خود را افرادی ثروتمند و یا
کعبه
آمال مایی هم مدینه هم منایی
معدن جود و سخایی هم
نگاری با صفایی
گردی از کویت شفایم
دیدن رویت دوایم
سِرّ مستور الهی من به
عشقت مبتلایم
هم صراط المستقیمی هم
امام المتقینی
صاحب کل صفات رحمه
للعالمینی
ای ز تو سوز و گدازم من
در عالم بر تو نازم
عشق تو راز و نیازم یاد
تو ذکر نمازم
همه عهدم بشکستم عقد دل
با تو ببستم
بجز از روی چو ماهت به
کسی چشم نبستم
تویی امید دل ما حل
نمایی مشکل ما
بخدا عشق تو بوده ه
مسجد
و مدرسه توس در 24 کیلومتری شمال مشهد در شهر توس واقع شده است. مسجد و مدرسه توس
یکی از با ارزش ترین اثر تاریخی شهر مشهد به شمار می رود. مسجد و مدرسه توس در 150
متری جنوب غربی بنای گنبد هارونیه قرار گرفته است. بقایای بنایی آجری که با ستون
هایی مدور که بنا به گفته باستان شناسان قدمت مسجد توس به دوران سلجوقیه باز می
گردد که بعدها در زمان تیموریان مدرسه ای نیز به مسجدتوس ضمیمه گردیده است. مسجد و مدرسه توس نیز همچون بسیاری از آثار
تاریخی ایرانی دا
مسجد
و مدرسه توس در 24 کیلومتری شمال مشهد در شهر توس واقع شده است. مسجد و مدرسه توس
یکی از با ارزش ترین اثر تاریخی شهر مشهد به شمار می رود. مسجد و مدرسه توس در 150
متری جنوب غربی بنای گنبد هارونیه قرار گرفته است. بقایای بنایی آجری که با ستون
هایی مدور که بنا به گفته باستان شناسان قدمت مسجد توس به دوران سلجوقیه باز می
گردد که بعدها در زمان تیموریان مدرسه ای نیز به مسجدتوس ضمیمه گردیده است. مسجد و مدرسه توس نیز همچون بسیاری از آثار
تاریخی ایرانی دا
انقلاب اسلامی ؛ نظمی در عرض نظم نوین جهانی(20 )
چکیده
سلفی گران و متحجران سطحی نگرمذهبی
تاکنون به چهار تهدید تمدنی تحت عناوین دولتهای متخاصم ، گروههای معاند
، سرمایه داران وطن گریز و پوچ گرایان پرداختیم و بطور مجمل مطالبی درباره تهدیدات
محتمل آنها برشمردیم . همچنین پیشنهاداتی جهت پیشگیری از عوارض مخرب گروههای مذکور
، ارائه گردید. اینک به چکیده پنجمین تهدید تمدنی با موضوع «سلفی گری و تحجر» می پردازیم .
سلفی گری و تحجر دو اصطلاح اند که او
"غدیر کربلای عوام بود و کربلا غدیر خواص"،
22 بهمن 9 دی عوام بود و 9 دی 22 بهمن خواص،
روز قدس نیز "روز نکبت" عوام است و روز نکبت روز قدس خواص.
***
اوایل انقلاب مسلّماً اشتباهاتی داشتیم،
ولی
اوّلاً اشتباهات قبل از انقلاب که بیشتر بوده
ثانیاً اصل انقلاب که اشتباه نبوده؛
پس در تعریف "ارتجاع" بازنگری بفرمایید.
***
معضل این نیست که بانکها ربا میخورند،
این است که -فراتر از آن- مردم را به رباخواری ترغیب میکنند.
***
مقدونیان با اینکه رفتند امّا فرهنگشان تا
تا قبل از تشکیل امپراتوری مغول ، ذکر نام چندانی از آنان نرفتهاست و این قوم از نقاط تاریک تاریخ است.
اصلا مغولستان ، سرزمین مغولستان توانایی پیدایش امپراتوری را داشته؟ سابقهاش در تشکیل حکومت چگونه بوده؟
مغولستان ، همان سرزمینی است که ترکان آبی موسوم به گوی ترکلر از آنجا برخواسته و امپراتوری عظیمی را بنا گذاشتند. خاقان ترک در شاهنامه زمان ساسانیان یعنی اواخر ساسانیان همین خاقان گوی ترکهاست و با خاقان خزریه نباید اشتباه گرفت.
هر دو ترک
بحث ۱۵۵ مدرسه فکرت : احتمالاً بارها خوانده یا شنیدهاید که به کوروش کبیر -پادشاه هخامنشی ایران- نسبتِ مدارای مطلق میدهند و به زبان دیگر، بر این نظر هستند که او وقتی فتوحات و کشورگشایی میکرد نسبت به تمامی عقاید و باورهایهای مختلف آن سرزمین، تسامح کامل میورزید، (=آسان میگرفت) و به هر عقیدهای احترام میگذاشت؛ بهطوریکه برخی از اسلامشناسان ازجمله شهید مطهری به اینگونه مدارای مطلق ایراد میگیرند که نمیتوان نسبت به عقاید ب
در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران سه هزار پست و مسئولیت مهم در سه قوه وجود دارد که مسئولان پشت صندلی آن پست ها نشسته اند ...برای استقرار این نظام و بر پا ماندن آن نیز حدود دویست و نوزده هزار شهید دادهایم.یعنی برای هر صندلی مسئولیت هفتاد و سه شهید!!!و به تعبیری دیگر برای هر صندلی مسئولیت در ایران یک کربلا بر پا شده !!!!خوش به حال مدیرانی که شرمنده شهدا نیستند
و بدا به حال ما که یادمان رفت نباید این انقلاب به دست نااهلان بیافتد !
شکم هایی که از ما
خواجه نصیرالدین طوسی، فیلسوف، متکلم، فقیه، ستارهشناس، اندیشمند، ریاضیدان، منجم، پزشک و معمار بزر گ ایرانی دوم اسفند سال ۵۹۷ ه.ش در توس به دنیا آمد. او در دورانی به بلوغ فکری رسید که حمله مغولان، ایران را به ویرانه تبدیل کرده بود.
خواجه نصیر به عنوان یک کارگزار فرهنگی با هوشمندی معرفتی و فرهنگی خاص خود خوی ویرانگری مغولان را به سمت شیفتگی به عمران و آبادانی و تمدن اسلامی-ایرانی سوق داد. مرکز این تحولات علمی رصدخانه مراغه بود. وی از طر
1-اصولا معتقدم کمک کردن به ورودی های جدید از وظایف سال بالایی هاست و حرکت اولیه دراین جهت اقدام برای همیار شدن بود.یکی دوماه بعد وقتی یکی از بچه ها گفت مشترکا TA برنامه نویسی بشیم، n تا دلیل چیدم که وقت ندارم و یادم نیست و واحدام سنگینه و فلان و بهمان و بیشتر که فکرکردم به این نتیجه رسیدم بعد از4-5 ترم از پسش برمیام وبرای تنها تی ای شدن اقدام کردم شدم تی ای برنامه نویسی سرویس(برای رشته هایی غیراز کامپیوتر و برق) که تاالان به علت ناهماهنگی اساتید گ
قلمرو مغولان
ایلخانان یا ایلخانیان نام سلسلهای مغول است که از سال ۶۵۴ تا ۷۵۰ ه.ق معادل ۱۲۵۶ تا ۱۳۴۹ میلادی در ایران حکومت میکردند و فرزندان چنگیزخان مغول
بودند. لشکریان چنگیزخان نخستین بار در سال ۶۱۸ ه.ق معادل ۱۲۲۱ میلادی به
خراسان حمله نمودند. چنگیزخان در سال ۱۲۲۵ میلادی به مغولستان بازگشت و در
آنجا درگذشت. سال ۱۲۵۱ م. منگو یا منگل، خان بزرگ یا قاآن، بر آن شد تا با اعزام برادرانش هولاکو و قوبیلای
(کوبلاخان) به ترتیب به ایران و چین پی
در شماره قبلی بیان شد اشاره ای به بحث نفس و قوای
داخلی آن شد. توضیح کامل تر اینکه قوه خیال عمدتا به موهمات و تفکراتی مرتبط است
که ما آنها را درست می پندارید حال آنکه خبر از باطل بودن و دخالت و نقش ابلیس در
حدوث آنها نداریم. مصداق عینی قوه خیال تفکراتی است که در حین عبادات گوناگون
خصوصا نماز به سراغ انسان می آید و مانع از حضور قلب می گردد. آرزوهای دور و دراز
و آمال دنیوی و بعضا معنویِ دست نایافتنگی که برخی از آنها حامل تفکراتی از جنس
حرام نیز می ب
«محاصرة انسان توسط شیطان از چهار طرف»
آیه «ثم
لاتینهم من بین ایدیهم و من خلفهم و عن ایمانهم و عن شمائلهم»
بیان
نقشه و کارهاى شیطان است، مى گوید: ناگهان بندگان تو را از چهار طرف محاصره مى کنم تا
از راهت بدر برم. و چون راه خدا امرى است معنوى ناگزیر مقصود از جهات چهارگانه نیز
جهات معنوى خواهد بود نه جهات حسى.
از آیات:
۱. «یعدهم
و یمنیهم و ما یعدهم الشیطان الا غرورا»
۲. «انما ذلکم الشیطان یخوف اولیاء»
۳. «و لاتتبعوا خطوات
الشیطان»
۴. «الشیطان یع
سلام
رفقا قصد دارم در این نوشته با اندک اطلاعاتی که در زمینه تاریخ و علوم سیاسی
دارم،سعی کنم وضعیتی که در آن قرار گرفتیم رو براتون کمی تشریح کنم.این نوشته
مجموعه ای از فرضیات ،انگاره های ذهنی من رو با توجه به آموخته ها و تجربیاتم رو
دربرمیگیره از این رو بی نقص نیست.مسلم هست که پس از خواندنش برای شما سوالاتی پیش
بیاد اما حقیقتش من همچنان در وضعیتی نیستم که آمادگی پاسخگویی داشته باشم،از این
رو با درک دغدغه های شما و احترامی که براتون قائلم به خ
آل مظفر سلسلهای بود که در قرن هشتم هجری بیشتر بر جنوب ایران و گاه بر تمام ایران بزرگ بجز خراسان حکومت میکرد.
سرسلسله این دودمان سلطان مبارز الدین محمد بن شرف الدین مظفر - (؟ -۷۶۵)یا امیر مبارزالدّین محمد بود. اجداد او از اهالی سلامه از توابع شهرستان خواف بودند. پدر او که شرف الدین مظفر بن منصور میبدی نام داشت، نزد پادشاهان مغول به مراتب بالایی رسید. پس از مرگ پدر، امیر مبارزالدین محمد مورد توجه سلطان ابوسعید قرار گرفت و منصب پدر را به انضما
مولای من
بر عذاب تو صبر شاید، ولی صبر بر فراقت چگونه؟
بر سوزش آتشت صبر شاید، ولی صبر بر محرومیت از نظر کرامتت، چگونه؟
چگونه در آتش بمانم و حال آنکه مرا امید بر عفو توست؟
آقای من
مولای من
ب عزتت قسم، اگر در آتش دوزخ قدرت نطقم دهی، رهایم کنی، در میان اهل آتش ضجه ها خواهم زد، ضجه ی آنان ک آرزویشان رحمت توست. و فریاد بر خواهم آورد و همچون عزیز از دست داده ها، خواهم گریست و ندا در خواهم داد:
« أین کنتَ یا ولیّ المؤمنین، یا غایة آمال العارفین یا غیاث ا
تست روانشناسی پیش از ادواج رایگانسوالات زیر را با یکپارچگی و دقت پاسخ دهید و شماره های پاسخ خود را بنویسید.
سایت مشاورانه : مرکز روانشناسی مشاوره آنلاین در زمینه های تخصصی خانواده درمانی و مشاوره خانواده در زمینه دعوای زناشویی و خیانت و طلاق ، مشاوره جنسی و آموزش های پیش از ازدواج، دوره نامزدی و عقد و اولین رابطه جنسی ، اختلال روانی و بیماری هایی همچون افسردگی ، اضطراب ، سایکو ، وسواس، مشاوره ازدواج در دروه پیش از ازدواج و مشاوره روانشناس
تست روانشناسی پیش از ادواج رایگانسوالات زیر را با یکپارچگی و دقت پاسخ دهید و شماره های پاسخ خود را بنویسید.
سایت مشاورانه : مرکز روانشناسی مشاوره آنلاین در زمینه های تخصصی خانواده درمانی و مشاوره خانواده در زمینه دعوای زناشویی و خیانت و طلاق ، مشاوره جنسی و آموزش های پیش از ازدواج، دوره نامزدی و عقد و اولین رابطه جنسی ، اختلال روانی و بیماری هایی همچون افسردگی ، اضطراب ، سایکو ، وسواس، مشاوره ازدواج در دروه پیش از ازدواج و مشاوره روانشناس
نهایت تمدن پوشالی غرب چیزی جز افسارگسیختگی نیست.
آنهایی که غرب را بهشت آرزوها و کعبه آمال خویش می پندارند؛
تقی زاده هایی که معتقدند برای پیشرفت باید از نوک پا تا فرق سر، غربی
شد؛
آنهایی که هنوز گمان می کنند آزادی های بی حد و حصر جنسی، جامعه را به
تعادل روانی رسانده و تعهداتی که مذهب در مسیر ارضای شهوت قید نموده منجر به ایجاد
عقده های روحی می شود به این دست خبرها که هر ازگاه در میان رسانه های غربی به چشم
می خورد، دقت بیشتری نشان بدهند:
"به گزا
روز ولادت با سعادت بزرگ پاسدار قرآن کریم و اسلام عزیز است. پاسداری که هر چه داشت در راه هدف اهدا کرد و اسلام عزیز را از پرتگاه انحراف رژیم طاغوتی بنی امیه نجات داد
متن ادبی روز پاسدار ، روز پاسدار چه روزی است ، عکس نوشته روز پاسدار ، متن لوح تقدیر روز پاسدار ، تاریخ روز پاسدار سال ۹۷ ، شعر درباره پاسدار ،پیام تبریک روز پاسدار ، روز پاسدار چندم است.
پاسدار در لغت به معنی نگهبان و مراقب است. پاسداران کسانیاند که در حساسترین لحظههای تاریخ، ا
بود محال تو را، داشتن امید محال
به عالمی که نباشد همیشه بر یک حال
از آن زمان که جهان بود حال زینسان بود
جهان بگردد، لیکن نگرددش احوال
دگر شدی تو ولیکن همان بود شب و روز
دگر شدی تو ولیکن همان بود مه و سال
نبود شهر در آفاق خوشتر از تبریز
به ایمنی و مال و به نیکوی و جمال
زناز و نوش همه خلق بود نوشانوش
زخلق و مال همه شهر بود مالامال
در او به کام دل خویش هر کسی مشغول
امیر و بنده و سالار و فاضل و مفضال
یکی به طاعت ایزد، یکی به خدمت خلق
یکی به جستن نام و یک
سلام رفقا قصد دارم در این نوشته با اندک اطلاعاتی که در زمینه تاریخ و علوم سیاسی دارم،سعی کنم وضعیتی که در آن قرار گرفتیم رو براتون کمی تشریح کنم.این نوشته مجموعه ای از فرضیات ،انگاره های ذهنی من رو با توجه به آموخته ها و تجربیاتم رو دربرمیگیره از این رو بی نقص نیست.مسلم هست که پس از خواندنش برای شما سوالاتی پیش بیاد اما حقیقتش من همچنان در وضعیتی نیستم که آمادگی پاسخگویی داشته باشم،از این رو با درک دغدغه های شما و احترامی که براتون قائلم به
+ همون شبی که نتایج کنکور اومد، زنگ زدم به دخترعمه. از استرس دلپیچهای گرفته بودم که نگو و نپرس. کلی طولش داد تا جواب داد. گفت بله؟ گفتم سلام.... خوبی؟ همه خوبن؟ گفت اره همه خوبن. تو عینی دیگه؟ گفتم نه بابا سولویگم، سولویگ تهرانی. گفت آهاااان. خوبی؟ چه قدر صداتون شبیه همه. گفتم ممنون خوبم....... تو رو خدا نتیجه رو بگو دارم از استرس میمیرم. گفت نتیجه چی؟ گفتم بابا جواب کنکور اومده! گفت نههه، اون رتبههای برتر بود که امروز بود. فردا میاد نتیجه. گفتم
علی پسر مزینان عاشق زادگاهش بود کویر محل هبوط او و این نیستان را کعبه ی آمال خود می دانست؛ تاریخی که در صورت جغرافیا برایش نازل شده بود.
امروز دوم آذر است همان روزی که خداوند فرزند شایسته کویر را به خاندان پرفروغ شریعتی در کهن دیار تاریخی مزینان هدیه داد مردی که سال ها بعد معلم و مدافع "عرفان ،برابری و آزادی" و مخالف زر، زور و تزویر،شد و چون نتوانستند فریادش را برتابند او را به شهادت رساندند غافل از آن که خط سرخ شهادت همیشه زنده است...
علی عاشق
این روزها در خصوص داستان و داستان نویسی بیشتر از روزهای قبل می خوانم . سعی می کنم گوشه هایی از خوانده ها و شنیده ها و دیده هایم را اینجا به اشتراک بگذارم .شاید مقبول افتد :)
اگرنویسنده ای بخواهد از تصادف ( چرخش ناگهانی وقایع داستان، بی آنکه قهرمان داستان در آن تغییر دخیل باشد ) قابل قبول در داستان خود استفاده کند، باید حادثه ای تصادفی را علیه قهرمان داستان به کار گیرد .
استفاده از واقعه تصادفی علیه قهرمان داستان اگرچه بدشانسی غافل گیر کنن
نشانه های گنج
نشان گرگ یا علامت سنگ گرگ به این صورت تفسیر میشود که گرگ یک حیوان
وحشی و خطرناک بوده پس به تاکید دفینه ی گرگ یک دفینه پر رمز و راز میباشد و
بوی مرگ میدهد…
نشانه ی گرگ را وقتی پیدا کردید باید در جهت دم آن قدم بردارید نه در
جهت نگاهش ، زیرا در جهت نگاه گرگ یک تله و به عبارتی یک راه انحرافی وجود
دارد…
نماد گرگ در گنج یابی و دفینه یابی
خرید فلزیاب
نماد گرگ از دیرباز نشان آدمهای خونخار و وحشی بوده است و حتی این لقب را به مغولان نیز ن
هادی ساعی در واکنش به خبر پیوستن کیمیا علیزاده به یکی از تیم های ملی اروپایی، این اقدام را از سر زیاده خواهی دانست و عنوان داشت که دعوت از قهرمانان ملی برای تغییر ملیت، مهاجرت یا پناهندگی و پیوستن به تیم های بیگانه همواره در همه دوره ها مطرح بوده اما ورزشکاران این آب و خاک خروج از ذیل پرچم ایران عزیز را شرم آور می دانستند.
الان چه شده است که یک ورزشکار مثل علیزاده یا فیروزجا و ... به راحتی به ملت خود پشت کرده و برای درآمد بیشتر حاضر می شوند ا
ابتدا باید تعریفی ساده از رشد اقتصادی ارائه دهیم که همگان(حتی آنان که در اقتصاد خبره نیستند) معنای آن را متوجه شوند؛
رشد اقتصادی چیست؟ اگر تولید یا درآمد سرانه ی ملی به هر طریقی در کشوری افزایش یابد میگوییم رشد اقتصادی اتفاق افتاده است. محاسبه ی رشد اقتصادی به این طریق است که یک سال به خصوص را به عنوان سال پایه در نظر میگیرند و تولید ناخالص داخلی یا تولید ناخالص ملی در سال مورد نظر را نسبت به سال پایه محاسبه می کنند تا رشد اقتصادی بدست آید. (قر
مسجد تابران توس مشهد
یکی از زیباترین دیدنیهای ایران، بقایای مسجد تابران توس مشهد میباشد.این مسجد در جریان کاوشهای باستانشناسی، که در سال 1379 برای شناخت آثار شاخص شهر تابران انجام میشد، در 150 متری جنوب غربی بنای هارونیه کشف شد.
توس در قرون پیشین به منطقهای در میان دو رشته کوه بینالود در جنوب هزار مسجد گفته میشد.این بخش شامل چهار شهر تابران، رادکان، نوغان و تروغبذ میباشد.تابران که اکنون به توس مشهور است در قرن 4 هجری قمری بزرگتر
این روزها در خصوص داستان و داستان نویسی بیشتر از روزهای قبل می خوانم . سعی می کنم گوشه هایی از خوانده ها و شنیده ها و دیده هایم را اینجا به اشتراک بگذارم .شاید مقبول افتد :)
اگرنویسنده ای بخواهد از تصادف ( چرخش ناگهانی وقایع داستان، بی آنکه قهرمان داستان در آن تغییر دخیل باشد ) قابل قبول در داستان خود استفاده کند، باید حادثه ای تصادفی را علیه قهرمان داستان به کار گیرد .
استفاده از واقعه تصادفی علیه قهرمان داستان اگرچه بدشانسی غافل گیر کنن
بسمی تعالی
نویسنده : اشکان ارشادی
http://gerdabha.blogfa.com
آغاز داستان
همه جا جنگ بود ، بدتر از همه قحطی و خشکسالی بود که گریبان همه را گرفته بود . مالیاتها به موقع داده نمی شد. قزلباش ها عصبی بودند ولی می دانستند که نباید حرکتی کنند که دامن همه را بگیرد. محمود آن مردی که پسر میرویس بود چندی قبل سیستان تا کرمان را مسخر کرده بود و می دانست ایندفعه قزلباش توانایی کمتری نسبت به دفعهی قبلی دارد. قزلباش ها در آنسوی بلوچستان جنگی با مغولان کبیر کرده ب
بسمی تعالی
نویسنده : اشکان ارشادی
http://gerdabha.blogfa.com
آغاز داستان
همه جا جنگ بود ، بدتر از همه قحطی و خشکسالی بود که گریبان همه را گرفته بود . مالیاتها به موقع داده نمی شد. قزلباش ها عصبی بودند ولی می دانستند که نباید حرکتی کنند که دامن همه را بگیرد. محمود آن مردی که پسر میرویس بود چندی قبل سیستان تا کرمان را مسخر کرده بود و می دانست ایندفعه قزلباش توانایی کمتری نسبت به دفعهی قبلی دارد. قزلباش ها در آنسوی بلوچستان جنگی با مغولان کبیر کرده ب
در روایتها ، بنیانگذاری شهر سمرقند را به افراسیاب ، قهرمان نیمه افسانهای شاهنامهی فردوسی نسبت میدهند ؛ ولی در این اواخر شورویها [روسها (؟)] سال ۵۳۰ قبل از میلاد را زمان تولد این شهر دانستند و به تبع آن مراسم دوهزار و پانصدمین سال زایش آن ، در سال ۱۹۷۰ برگزار شد . اینکه سپاهیانِ فرمانروایان هخامنشی در ایران بهواقع به ماراکاندا (نام نخست سمرقند) رسیدند یا نه ، معلوم نیست ؛ اما اسکندر کبیر در سال ۳۲۸ قبل از میلاد "در جریان لشکرکشی د
به نام خدای شنهای طبس
مغول ها اجساد افراد بیمار را با استفاده از منجنیق به درون شهرهای محاصره شده پرتاب می کردند!شاید
بتوان ادعا کرد که مغولان اولین قومی بودند که از تاکتیک های جنگ
بیولوژیکی استفاده کرده اند. در دورانی که آن ها به تاخت و تاز در اروپا
پرداختند تعداد زیادی از سربازان آن ها به طاعون مبتلا شدند اما آن ها از
این موضوع نیز به سود خود استفاده کردند.برای مثال وقتی که شهر
«کافا» (Caffa)، در اوکراین امروزی، را محاصره کردند طاعون سرب
روز دهم ذیالحجه مصادف با عید قربان و اعمال مناسک حج، برای مسلمانان به ویژه شیعیان از اهمیت بالایی برخوردار است، همه جهان این روز را گرامی میدارند.
عید قربان در زمره اعیاد بزرگ مسلمانان شمارده میشود و آن را به عید اضحی نامگذاری کرده اند، چرا که اضحی جمع ماده ضحی به معنی ارتفاع روز و امتداد نور آفتاب است و هنگامی که خورشید بالا میآید (قبل از ظهر)، آن موقع را ضحی گویند. به همین سبب حجاج به هنگام بالا آمدن آفتاب قربانی میکنند، بدین سبب روز
اگرچه پایتخت ایران تهران است، اما همگی به خوبی میدانند که قطب مذهبی ایران، استان خراسان رضوی است. حرم امام هشتم ما شیعیان در استان خراسان رضوی و در شهر مشهد واقع شده است و هر ساله مسلمانان زیادی از سراسر جهان برای زیارت به ایران سفر میکنند. حرم امام رضا (ع) همیشه پر از سوالهای تاریخی بوده است که شاید خیلیها از آن چیزی نمیدانند؛ حرم امام رضا علاوه بر صحنها، رواقها و معماریهای پر راز و رمز، عجایب بسیاری نیز دارد که در ادامه به معرف
قهستان
قُهِسْتان (کهستان) نام تمام سرزمینی است که در مرکز فلات ایران و در جنوب خراسان واقع شده و منطقه کوهستانی گستردهایست که تمام استان خراسان جنوبی و همچنین شهرستانهای طبس، کاشمر، تربت حیدریه، خواف، گناباد و تایباد را در بر میگرفتهاست. این سرزمین به دلیل کوهستانی بودنش به نام قهستان یعنی کهستان (کوهستان) خوانده شدهاست.
مسافرانی که از جنوب ایران بهویژه از ناحیه مکران به شمال شرقی مسافرت میکردهاند، اولین رشتهکوه مهم و آباد
شدت جنگ عراق بر علیه ایران شدت گرفت و رهبر کبیر انقلاب سید روح اله خمینی(ره) از جوانان درخواست نمود جبهه ها را پر کنند .غلامرضا حیدری متولد 1348 با جمعی از جوانان نراق که تازه وارد 16 سال شده بود همه آمال و آرزوها را رها کرده و به ندای هل من ناصر رهبر انقلاب لبیک گفت .
آنان لباس رزم بسیج را برای دفاع مقدس از آب و خاک و دین پوشیدند و نراق را به سمت سرحدات استان خوزستان ترک گفتند . حضور این جوانان در تاریخ حماسه آفرینی مردم این دیار ثبت شد و همچنان باع
این کلمه مدیریت من رو یاد اپیزود ۱۳ چهرازی میندازه؛ زمانی که جمشید جولبندی با ظرافت تمام داشت مدیریت آسایگاه رو توصیح میکرد. مدیریت آسایشگاه همون مصداق رییس جمهور وقت ایران بود که تهش هم به این جمله ختم میشه که حتی رفیقاش هم دیگه محلش نمیذاشتن. میگفت مدیریت خیلی عجیب بود، یه وقتایی موز میداد ولی خودش هم از شرایط راضی نبود.
بگذریم. این کانسپت مدیریت خیلی برام چند وقته درشت شده. این که چه باید کرد که مدیر خوبی بود. مدیر خوب چه ویژگیهایی با
تست روانشناسی پیش از ادواج رایگانسوالات زیر را با یکپارچگی و دقت پاسخ دهید و شماره های پاسخ خود را بنویسید.
سایت مشاورانه : مرکز روانشناسی مشاوره آنلاین در زمینه های تخصصی خانواده درمانی و مشاوره خانواده در زمینه دعوای زناشویی و خیانت و طلاق ، مشاوره جنسی و آموزش های پیش از ازدواج، دوره نامزدی و عقد و اولین رابطه جنسی ، اختلال روانی و بیماری هایی همچون افسردگی ، اضطراب ، سایکو ، وسواس، مشاوره ازدواج در دروه پیش از ازدواج و مشاوره روانشناس
در دو مقطع زمانی مختلف عاشق دوتا زن بودم که اولی همه چیز می دونست و دومی تنها چیزی که می دونست اسمِ برندِ وسایل آرایشی و بهداشتی بود. اولی اهل مطالعه بود و به قول خودمون فرهیخته...! و دومی نهایت آمال و آرزوهاش شبیه کردن خودش به یکی از همین عکس هایی که تو کانال های خاکبرسری درج میشه. اولی ساعت ها از دلایل شکست انقلاب مشروطیت، تاثیر اشعار آنا آخماتوا بر زندگی ویسوا شیمبورسکا و زندگی نامه همسایه ی دیوار به دیوار ناپلئون بناپارت می گفت، و دومی ساعت
در دو مقطع زمانی مختلف عاشق دوتا زن بودم که اولی همه چیز می دونست و دومی تنها چیزی که می دونست اسمِ برندِ وسایل آرایشی و بهداشتی بود. اولی اهل مطالعه بود و به قول خودمون فرهیخته...! و دومی نهایت آمال و آرزوهاش شبیه کردن خودش به یکی از همین عکس هایی که تو کانال های خاکبرسری درج میشه. اولی ساعت ها از دلایل شکست انقلاب مشروطیت، تاثیر اشعار آنا آخماتوا بر زندگی ویسوا شیمبورسکا و زندگی نامه همسایه ی دیوار به دیوار ناپلئون بناپارت می گفت، و دومی ساعت
نابرده رنج گنج میسر نمی شود...
این نظریه منه که من به عنوان یک انسان مهمترین عنصر در جهان هستم. همین خودم رو میگم.
مهمترین عنصر بعد از خدا... پس هرچی که در دنیا وجود داره برای من، نه اینکه متعلق به من باشه، در خدمت منه. تمام انسانها به نحوی در خدمت من هستند. تمام درختها، تمام کوه ها. تمام فیلمهایی که ساخته شدند برای من ساخته شدند، تمام احادیث و روایات و آیات و داستانها و ضربا المثل ها و غیره... تمام کتاب ها برای من نوشته شدند. تمام پیامبران برای هد
نویسنده : دکتر شهرام یوسفی فر
ناشر: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
قطع: وزیری
سال انتشار: ۱۳۹۰
کتاب جستارهایی در مناسبات شهر و شهرنشینی در دوره
سلجوقیان توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شده است. این
کتاب در 2 بخش و 6 فصل موضوعاتی مانند: الگوشناسی شهر ایرانی در دوره
سلجوقی، پیشینه شناسی و تحلیل الگوی شهر ایرانی اسلامی، شهر سلجوقی: تکامل؛
شکل یابی و هوی
دامنۀ عترت
7201
به قلم دامنه. به نام خدا. پروفسور فضل الله رضا در صفحۀ 10 کتاب «برگی از برگی» شعری دربارۀ امام رضا _علیه السّلام_ دارد، مربوط به سال 1318، زمانی که در مشهد سربازی را می گذرانده. این شعر را در زیر می نویسم:
حرم رضوی
شکر ایزد که از تفضّل یار
بخت بیدار گشت و دل هُشیار
که بر این آستان سری سودم
سر به خاک منوّری سودم
تا بر این آستان نهادم سر
سرم از مهر برتر است دگر
ای دلِ من به شُکر ایزد کوش
آنچه ساقی به جام ریزد نوش
که سراپردۀ خیال ا
الف.
سلام.
هدفِ زندهگی هرکسی مشخص است. شاید نویسنده یک کتاب بودن نهایت آمال کسی باشد، یا تلاش و اختراع برای زندهگی راحتِ بشر، یا حتا زندهگی و دامپروری در دور از همه ناکجاآبادها و یا حتاتر مردن در لبِ ساحل و صدایِ فریاد جهانیان را بلند کردن در سه سالهگی. همه چیز هدف خودش را دارد، حتا پیشبندی که خودش را از کیف صاحب جدیدش در حین دویدن پرت میکند پایین برای کشف دنیاهای جدید، شاید برای لباس یک عروسک شدن یا سوختن در آتشی که رهگذران را
خوارزمشاهیان نام خاندان ترک نژادی است از غلامان ترکان سلجوقی، که
در نهایت سلجوقیان را کنار زده و بر تخت سلطنت ایران نشستند. آنها قبایل
ترک زبانی بودند که در اطراف دریاچه خوارزم (آرال)، سیردریا و آمودریا
میزیستند که از سال ۴۷۷ تا ۵۹۸ خورشیدی، برابر با ۴۹۱ تا ۶۱۶ قمری، و ۱۰۹۸ تا ۱۲۱۹ میلادی بر ایران فرمانروایی کردند.
جغرافیای خوارزم
خوارزم با نامهای خوراسیمه و خوراسیما در منابع ذکر شدهاست که این سرزمین پس از حملهٔ مغول به ایران،
خیوه
تخت سلیمان در ۴۵ کیلومتری شمال شرقی تَکاب و روستای تخت سلیمان (نصرتآباد)، واقعشده، محوطهای است باستانی که مهمترین اثر بجا مانده در آن، آتشکده آذرگشنسب و تالارهای دوره ساسانی میباشند.
تخت سلیمان با وسعتی معادل 12/5 هکتار با دریاچهای (چشمهای جوشان و نیلگون) در ارتفاع 2200 متری بهعنوان بزرگترین مرکز آموزشی، مذهبی، اجتماعی و عبادتگاه ایرانیان در قبل از اسلام به شمار میرفته که در سال 624 میلادی با حمله هراکلیوس، امپراتور رومیان ت
پیشتر می گفتند چرا اینقدر به ”راهپیمایی“ اربعین توجه می کنید، این مراسم یک سنت عراقی است و چرا جمهوری اسلامی آن را به عنوان یک سنت دینی بین مردم تبلیغ میکند!
بعدتر می گفتند و میگویند چرا اینقدر امکانات و موکب های دولتی و حکومتی در ایران و عراق ایجاد میکنید، با این کار سنت اربعین را دولت زده و حکومتی می کنید!
امروز می گویند این شور و این حماسه اربعین را می بینی، همه اش کار مردم است، این موکب ها، این پذیرایی ها، این برو و بیا ها همه اش
آل جلایر، جلایریان، سلسلهٔ ایلکا یا ایلکانیان دودمانی مغول نژاد بودند که از ۷۴۰قمری (۱۳۳۵ میلادی) تا ۸۳۵قمری (۱۴۳۲ میلادی) بر بخشهایی از ایران و عراق امروزی (عراق عرب و عراق عجم) تسلط داشتند.
پیدایش
پس از مرگ ایلخان ابوسعید بهادرخان که به انقراض سلسله هولاکویی انجامید، شماری از شاهزادگان و مدعیان دیگر مغول درصدد تسلط بر امپراتوری ایلخانی
یا بخشهایی از آن برآمدند و پیامد آن کشمکشهای پیوسته برای کسب قدرت بود
که پارهای از آن به گونه حا
سلام من خوبم شماخوبین
دلتنگ شما ووووو وبلاگم شدم
فقط خواستم بگم هنوز نفس می کشم
دوستتون دارم
==================
من میتوانم خوب، بد، خائن، وفادار، فرشتهخو یا شیطان صفت باشم.
من می توانم تو را دوست داشته یا ازتو متنفر باشم،
من میتوانم سکوت کنم، نادان و یا دانا باشم،
چرا که من یک انسانم، و اینها صفات انسانى است
و تو هم به یاد داشته باش:
من نباید چیزى باشم که تو میخواهى، من را خودم از خودم ساختهام،
تو را دیگرى باید برایت بسازد و
تو
به نام خدای شنهای طبس
مغول ها اجساد افراد بیمار را با استفاده از منجنیق به درون شهرهای محاصره شده پرتاب می کردند
شاید بتوان ادعا کرد که مغولان اولین قومی بودند که از تاکتیک های جنگ
بیولوژیکی استفاده کرده اند. در دورانی که آن ها به تاخت و تاز در اروپا
پرداختند تعداد زیادی از سربازان آن ها به طاعون مبتلا شدند اما آن ها از
این موضوع نیز به سود خود استفاده کردند.
برای مثال وقتی که شهر «کافا» (Caffa)، در اوکراین امروزی، را محاصره
کردند طاعون سرب
پیشتر می گفتند چرا اینقدر به ”راهپیمایی“ اربعین توجه می کنید، این مراسم یک سنت عراقی است و چرا جمهوری اسلامی آن را به عنوان یک سنت دینی بین مردم تبلیغ میکند!
بعدتر می گفتند و میگویند چرا اینقدر امکانات و موکب های دولتی و حکومتی در ایران و عراق ایجاد میکنید، با این کار سنت اربعین را دولت زده و حکومتی می کنید!
امروز می گویند این شور و این حماسه اربعین را می بینی، همه اش کار مردم است، این موکب ها، این پذیرایی ها، این برو و بیا ها همه اش شو
هلاکوخان مغول
هولاکو معروف به هلاکوخان یکی از چهار پسر « تولی » و نوهی چنگیزخان مغول بود. مادر و نیز همسرش هر دو عیسوی مذهب بودند. هلاکو در سال 651 مامور تسخیر ایران مرکزی و غربی و فرونشاندن فتنههای اسماعیلیان و سرکوب خلیفهی عباسی شد. لشگریان وی اکثراً از قبیلههای عیسوی مذهب مغول بودند. اسماعیلیه نزدیک به پنجاه قلعه مستحکم در منطقه طالقان و کوههای الموت در اختیار داشتند. ماموریت هلاکو به امر برادر بزرگترش منگوقاآن شروع شد و ابتدا
گام دوم انقلاب اسلامی، نیازمند حاکمیت تفکری در عرصه های مختلف
مدیریتی است که فارغ از منافع شخصی و جناحی، بازخوانی مبانی انقلاب و حرکت خروشان
در مسیر اعتلای ارزش های دینی را وجهه همت خویش بداند.
انقلاب، انقلابی جوان و پویاست که فرسودگی و توقف در آن راه نداشته و
با عزم جوانان غیوری که تأسی از سیره شهدا را راهبرد حرکت انقلابی خویش می دانند،
قله های عزت و افتخار را در راستای تحقق آرمان های اسلام و منویات مقام معظم رهبری
خواهد پیمود.
در این مسیر
آه، ای خدای یگانه، خدای خوبی ها، خدای من! تو را می خوانم که نام شیرین تو حلاوت عشق را در کامم می نشاند.
تو را می خوانم که یادت آرام جان خسته من است.
تو را می خوانم که خود گفته ای بخوانیم تو را تا اجابت کنی ما را.
آه، ای آشنای دردهای دیرین من! ای تنها همدم لحظه های تنهایی! به سوی تو آمدم؛ به سوی تو آمدم؛ نه از پی اجابت آمال بی انتهای خود و نه از سنگینی آلام روزگار که جانم را به ستوه آورده، این بار اما تو را می خوانم تنها برای خودت.
خدایا! می خوانم و می
درباره این سایت